«Споживач в мережі»: як уберегтися від шахрайства в Інтернеті

інтернет товари

Купівля товарів в Інтернет-магазинах набирає все більшої популярності. Цей вид покупок заощаджує наш час та дає широку можливість пошуку необхідного товару, що відповідає вимогам і підходить за ціною.

Але, купуючи в Інтернеті, потрібно бути обережним, попереджає Головне територіальне управління юстиції у Житомирській області, щоб не потрапити на гачок шахраїв. І, в рамках кампанії «Споживач в мережі», роз’яснює наступне.

Цивільним кодексом України, зокрема, положеннями про договір купівлі-продажу та нормами Закону України «Про захист прав споживачів», врегулювало відносини покупців та Інтернет-магазинів.

Тож на що необхідно звернути увагу? Законодавством передбачений перелік обов’язкової інформації, яка зазначається на сайті Інтернет-магазину, зокрема:

– повне найменування юридичної особи або прізвище, ім’я, по батькові фізичної особи – підприємця;

– місцезнаходження юридичної особи або місце реєстрації та місце фактичного проживання фізичної особи – підприємця;

– адреса електронної пошти та/або адреса Інтернет-магазину;

– ідентифікаційний код для юридичної особи або реєстраційний номер облікової картки платника податків для фізичної особи – підприємця, або серія та номер паспорта для фізичної особи – підприємця, яка через свої релігійні переконання відмовилася від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та офіційно повідомила про це відповідний орган державної податкової служби і має відмітку в паспорті;

– якщо діяльність передбачає отримання ліцензії, необхідно зазначити відомості про таку ліцензію, зокрема серію, номер, строк дії та дату видачі;

– порядок формування кінцевої вартості товару щодо включення (невключення) певних податків у вартість товару;

– інформація про вартість доставки.

Ознаки ненадійності Інтернет-магазину:

  • відсутня повна інформація про продавця: назва, місцезнаходження, організаційно-правова форма, контакти;
  • відсутня інформація про ціну, умови та вартість доставки, гарантійні зобов’язання, порядок розірвання договору;
  • вимагається виключно повна попередня сплата за товар;
  • розміщено неунікальні зображення товару.

Найбільш популярні види шахрайства в Інтернеті:

  • невідправлення товару при повній сплаті його вартості;
  • відправлення іншого товару замість попередньо сплаченого;
  • продаж товару без супровідних документів;
  • занижена ціна на товар в Інтернет-магазині;
  • вимога назвати дані банківської карти;
  • повідомлення про виграш у лотереї, в якій ви не брали участь.

Не варто бути легковірним, адже саме на довірливих користувачах Інтернет-мережі прагнуть нажитися не чисті на руку ділки.

Якщо ви стали жертвою Інтернет-шахрайства – не соромтеся, а звертайтеся до правоохоронних органів. В Управлінні по боротьбі з кіберзлочинністю МВС України можна оформити електронну заяву про випадок правопорушення за посиланням: www.cyberpolice.gov.ua

Якщо гроші були переведені шахраєві через платіжну онлайн систему, то варто звернутися в службу підтримки цієї платіжної системи. Є ймовірність, що після цього рахунок шахрая заблокують.

У випадку ж з Інтернет-магазинами потрібно написати скаргу на адресу продавця. Якщо претензія буде проігнорована, то потрібно буде подати заяву в правоохоронні органи або звернутися до прокуратури.

Зауважте, що власники Інтернет-магазину не є недосяжними. Сайт знаходиться на хостингу, а це припускає наявність паспортних даних власника. Якщо на ресурсі вказано юридичну адресу, то ви можете відразу подати в суд і відстояти свої права споживача.