***
Що є подарунком для держслужбовця, а що – хабарем? ?
Одним із законодавчо встановлених обмежень для осіб, уповноважених на виконання функцій держави (державних службовців), є обмеження щодо одержання дарунків (пожертв). Адже отримання подарунків може бути передумовою вчинення корупційних діянь і повʼязаних з корупцією правопорушень.
Стаття 1 Закону України «Про запобігання корупції» від 14.10.2014 №1700 (далі – Закон №1700) містить тлумачення терміну «подарунок».
Подарунок — грошові кошти або інше майно, переваги, пільги, послуги, нематеріальні активи, які надають/одержують безоплатно або за ціною, нижчою мінімальної ринкової.
Ринкова ціна — це ціна, яка встановлюється безпосередньо на реальному ринку під впливом співвідношення попиту і пропозиції, або ціна конкретних угод, які відбулись на вільному ринку під впливом виключно ринкових факторів (Наказ Мінекономіки «Про затвердження примірної методики визначення очікуваної вартості предмета закупівлі» від 18.02.2020 №275).
Відповідно до статті 718 Цивільного кодексу України дарунком можуть бути: рухомі речі, в тому числі гроші та цінні папери, нерухомі речі, майнові права, якими дарувальник володіє або які можуть виникнути у нього в майбутньому. Подарунками також вважаються різноманітні види майнових прав, ювелірні прикраси, культурні цінності, транспортні засоби, комп’ютерна та побутова техніка, меблі, зброя, талони на паливо, туристичні путівки, квитки на розважальні заходи, на проїзд у літаку тощо.
Статті 23-24 Закону №1700 регламентують обмеження щодо отримання подарунків державними службовцями. Зокрема, забороняється:
❌ безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких осіб від юридичних чи фізичних осіб у зв’язку із здійсненням такими особами діяльності, пов’язаної із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;
❌ безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких осіб від юридичних чи фізичних осіб, якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні такої особи;
❌ приймати подарунки, вартість яких перевищує один прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, перевищує два прожиткові мінімуми, встановлені для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки.
‼️ Отже, сукупна вартість подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом 2020 року, не повинна перевищувати 4204 гривні.
Обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, отримані від близьких осіб. Також правомірним є одержання держслужбовцем загальнодоступних знижок на товари, послуг, загальнодоступних виграшів, призів, премій, бонусів (абз. 2 ч. 2 ст. 23 Закону №1700).
Якщо вартість подарунка від близької особи перевищує:
? 5 прожиткових мінімумів (10 510 грн), то він має бути відображений у щорічній декларації;
? 50 прожиткових мінімумів (105 100 грн), про його отримання треба вказати у повідомленні про суттєві зміни у майновому стані.
Раніше ми вже розповідали про те, кого НАЗК вважає викривачем та чим відрізняються викривач та заявник. Цього разу детально розглянемо, яку інформацію повинно містити повідомлення викривача корупції.
Нагадаємо, що викривач може обирати чи зазначає він своє ім’я під час подання повідомлення чи діє анонімно.
▪️ інформація про факти вчинення корупційного правопорушення: місце, час його вчинення, інші обставини.
❗️Зазначимо: якщо особа повідомляє про правопорушення анонімно, то інформацію слід подати якомога більш точно, адже НАЗК не може звернутися до особи для її уточнення.
За наявності цієї інформації в повідомленні, НАЗК може розглядати його як повідомлення викривача. Якщо повідомлення не містить такої інформації, то НАЗК опрацьовує його як звернення, а не як повідомлення викривача.
Незважаючи на те, чи повідомлення викривача є анонімним, чи із зазначеним авторством, викривач гарантовано наділяється правом на конфіденційність і анонімність.