«Тіньова» зарплата або «зарплата у конвертах» стала однією із найбільших проблем сучасної економіки, у тому числі і ринку праці. За даними експертів, сьогодні в Україні близько 45-50% заробітної плати виплачується «у конвертах». Така ситуація призводить до суттєвих негативних наслідків не тільки для бюджету держави, а й для самих працівників. Адже отримуючи «тіньову» зарплату вони позбавляють себе багатьох соціальних гарантій.
Сьогодні працівники не бачать проблем в отриманні «тіньової» заробітної плати, оскільки до кишені надходять «чисті доходи».
Як зауважує заступник начальника, начальник відділу сімейної політики та соціально-трудових відносин управління праці та соціального захисту населення Житомирської райдержадміністрації І. Грицанюк, здебільшого проблема щодо легалізації заробітної плати стосується суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб, підприємців, які частково приховуючи виручку від реалізації товарів, робіт, послуг, виплачують доходи найманим працівникам, які не обліковані в бухгалтерських документах.
Тому звертаємося до осіб, які мають намір працевлаштуватися або вже працевлаштовані у приватних підприємців: вимагайте від них укладання з вами трудової угоди! І навіть, коли вам надали таку трудову угоду, запитайте чи перераховують за вас єдиний соціальний внесок.
Також, згідно п.4 ст. 16 ЗУ «Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування» № 1058-IV від 09.07.2003 р., наймані працівники можуть самі звернутися до управління Пенсійного фонду або зареєструватись на веб-порталі та отримати інформацію стосовно нарахованої заробітної плати та відрахувань до Пенсійного фонду.
Громадяни, які працюють без укладання трудового договору, позбавляють себе лікарняного, допомоги у разі отримання травми на виробництві, трудового стажу, пенсії, втрачають оплачувану відпустку.
Звертаємо увагу і самих роботодавців, якщо у вас працюють наймані працівники і з ними укладено трудові угоди, то звітуйте вчасно до відповідних органів.
Відповідно до діючого пенсійного законодавства встановлена пряма залежність розмірів пенсій від страхового стажу та заробітку, з якого фактично сплачені страхові внески до Пенсійного фонду. Тобто у страховий стаж при виході на пенсію враховуються тільки ті періоди, у яких відбувалось нарахування та за які повністю сплачені страхові внески із заробітної плати у сумі не меншій мінімального страхового внеску.
Нагадуємо, що згідно ЗУ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій» з 2018 року встановлено право на пенсію за умови наявності 25 років страхового стажу, а з 2028 року 35 років страхового стажу.
Слід пам’ятати, що офіційне оформлення працевлаштування є гарантією соціального захисту працівника, кадрової стабільності та налагодженої роботи усіх учасників трудового процесу. Водночас, для роботодавця – це і позитивний імідж та репутація надійного партнера, що є запорукою процвітання бізнесу та примноження прибутків.